close
تبلیغات در اینترنت
هایپرتروفی مرتبط با پاسخ‌ها و سازگاری‌های ایجاد شده در اثر فعالیت ورزشی

سایت تخصصی و آموزشی بدنسازی و تناسب اندام

به‌منظور درک و شناخت عوامل مؤثر در دستیابی به هایپرتروفی عضلانی حداکثر، اطلاعات و دانش پایه‌ای از اینکه چگونه بدن به استرس‌های ورزشی پاسخ می‌دهد و خود را سازگار می‌کند، ضروری است. این فصل مروری بر ساختار و عملکرد سیستم عصبی عضلانی و سازگاری‌هایی که در اثر فعالیت‌های ورزشی مقاومتی روی سیستم عصبی عضلانی، سیستم هورمونی اندوکراین[1]، پاراکراین[2] و اتوکراین[3] رخ می‌دهد، می‌باشد.به‌منظور درک و شناخت عوامل مؤثر در دستیابی به هایپرتروفی عضلانی حداکثر،…

banner
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

بهترین بدنساز از نظر شما









Image result for hypertrophy

به‌منظور درک و شناخت عوامل مؤثر در دستیابی به هایپرتروفی عضلانی حداکثر، اطلاعات و دانش پایه‌ای از اینکه چگونه بدن به استرس‌های ورزشی پاسخ می‌دهد و خود را سازگار می‌کند، ضروری است. این فصل مروری بر ساختار و عملکرد سیستم عصبی عضلانی و سازگاری‌هایی که در اثر فعالیت‌های ورزشی مقاومتی روی سیستم عصبی عضلانی، سیستم هورمونی اندوکراین[1]، پاراکراین[2] و اتوکراین[3] رخ می‌دهد، می‌باشد.

به‌منظور درک و شناخت عوامل مؤثر در دستیابی به هایپرتروفی عضلانی حداکثر، اطلاعات و دانش پایه‌ای از اینکه چگونه بدن به استرس‌های ورزشی پاسخ می‌دهد و خود را سازگار می‌کند، ضروری است. این فصل مروری بر ساختار و عملکرد سیستم عصبی عضلانی و سازگاری‌هایی که در اثر فعالیت‌های ورزشی مقاومتی روی سیستم عصبی عضلانی، سیستم هورمونی اندوکراین[1]، پاراکراین[2] و اتوکراین[3] رخ می‌دهد، می‌باشد. اگرچه به هر یک از این سیستم‌ها نگاه جداگانه داریم ولی این نکته را باید درک کنیم که عملکرد آن‌ها در قالب یک سازمان هماهنگ و یکپارچه رخ می‌دهد. در نهایت باید بدانیم اثر متقابل بین این سیستم‌ها است که رشد بافت‌های عضلانی را تسهیل می‌کند.

 

سیستم عصبی عضلانی

بحث دقیق و مفصل درباره دانش هایپرتروفی عضلانی، به درک پایه‌ای از سیستم عصبی عضلانی نیاز دارد. به‌خصوص، اثر متقابل بین اعصاب و عضلات است که به تولید نیرو و حرکت انسان منجر می‌شود. اگرچه بحث کامل در این زمینه، خارج از محدوده این کتاب است، اما این فصل مفاهیم کلی را مطرح می‌کند که زیربنای مباحث فصول دیگر است. درنتیجه افرادی که تمایل دارند در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنند، می‌توانند به کتب فیزیولوژی ورزشی مراجعه کنند.

ساختار و عملکرد

از نقطه نظر کاربردی، عضلات اسکلتی را صرفاً به‌عنوان یک واحد تنها در نظر می‌گیرند، هر چند ساختار یک عضله اسکلتی بسیار پیچیده است. عضلات به‌وسیله لایه‌هایی از بافت پیوندی احاطه‌شده‌اند. لایه خارجی که عضلات را پوشانده است، اپی میوزیوم[4] نامیده می‌شود. در داخل هر عضله، دسته‌ای از تارهای عضلانی مشاهده می‌شود که فاسیکول[5] نامیده می‌شوند که توسط لایه‌ای به نام پری میوزیوم[6] پوشیده شده است. داخل هر فاسیکول، تارهای عضلانی مشاهده می‌شود که با غلاف اندومیوزیوم[7] احاطه‌شده است. تعداد تارهای عضلانی موجود در عضلات از بیش از صد تار عضلانی در عضلات کوچک مثل پرده گوش[8] تا بیش از میلیون‌ها تار عضلانی در عضلات اسکلتی بزرگ مثل عضله دوقلو[9] متفاوت می‌باشد. برخلاف سایر سلول‌های دیگر، عضلات اسکلتی چند هسته‌ای[10] هستند و به این دلیل سلول‌های عضلانی می‌تواند سنتز پروتئین داشته باشند و حجم خود را افزایش دهند.

  زمانی که یک تار عضلانی را زیر میکروسکوپ الکترونی مشاهده می‌کنیم، به نظر می‌رسد تارهای عضلانی شکلی مخطط یا راه‌راه دارند. این ظاهر مخطط به دلیل حضور سارکومرها می‌باشد که واحدهای عملکردی تارچه های عضلانی به حساب می‌آیند. هر تار عضلانی شامل صدها و هزاران تارچه عضلانی است که از سارکومرهای پیوسته و پشت سرهم تشکیل شده است. به‌طورکلی تارچه ها از دو الیاف پروتئینی اولیه اکتین[11] ( الیاف نازک ) و میوزین[12] ( الیاف ضخیم) تشکیل شده است که مسئولیت انقباض عضله را بر عهده‌دارند. به‌منظور به حداکثر رساندن توانایی تعامل این الیاف‌ها، هر الیاف میوزین به‌وسیله شش الیاف اکتین و هر الیاف اکتین توسط سه الیاف میوزین احاطه‌شده است. هم‌چنین پروتئین‌های دیگری ازجمله تایتین[13]، نبولین[14] و مایوتیلین[15] نیز برای حفظ یکپارچگی ساختارهای سارکومری در عضلات وجود دارد. شکل 1.1، توالی ساختارهای درشت و ریز عضلات را نشان می‌دهد.

منبع: کتاب دانش و توسعه هایپرتروفی عضله

مؤلف: دکتر برد شونفیلد

مترجمین: محمد علی پور، حمید مسجدی

 

[1] Endocrine

[2] Paracrine

[3] Autocrine

[4] Epimysium

[5] Fasciculi

[6] Perimysium

[7] Endomysium

[8] Eardrum

[9] Gastrocnemius

[10] Multinucleated

[11] Actin

[12] Myosin

[13] Titin

[14] Nebulin

[15] Myotilin


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 34
::

:: ارسال شده در: مقالات آموزشی , علم تمرین ,
:: مطالب مرتبط: تمرينات دايره اي در پرورش اندام , مقایسه سه روش تمرین دایره ای، تلفیقی و کامپلکس با تمرینات سنتی در پرورش اندام , تمرینات دایره ای بزرگ سه گانه و پنج گانه در پرورش اندام , بدنسازی بانوان برای تقویت عضلات بالا تنه , نکات مهم در بدنسازی که باید بدانیم , برنامه تمرینی دواین جانسون (راک) برای داشتن عضلات پر قدرت , چگونگی شروع بدنسازی از ابتدا تا انتها , بهترین برنامه بدنسازی برای افزایش حجم , آشنایی و بررسی بیش از 30 مکمل بدنسازی , برنامه های تمرینی بدنسازی بصورت نرم افزار برای کامپیوتر ,
نویسنده : محمد علیپور
تاریخ : [دوشنبه 23 ارديبهشت 1398 ] [ 1:11]
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی
user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
easymoblog آمار مطالب
» کل مطالب : 58
» کل نظرات : 234
stat آمار کاربران
» افراد آنلاین : 10
» تعداد اعضا : 476

onlineuser کاربران آنلاین

servertime آمار بازدید
» بازدید امروز : 1,475
» باردید دیروز : 1,633
» ورودی گوگل امروز : 399
» ورودی گوگل دیروز : 468
» بازدید هفته : 11,274
» بازدید ماه : 44,275
» بازدید سال : 203,811
» بازدید کلی : 3,254,399